Istu vähem, liigu rohkem!

2. May 2019

Kui keegi mõtleb eluteel valitsevatele ohtudele, siis istumiseks kasutatavat tooli ei oskaks ta ilmselt sinna nimekirja panna. Aga paljud uuringud ütlevad, et just tool on üks suurimaid riske me tervisele. Pealkirjad terviseportaalides kuulutavad kurja: „Kauem kui 30 minutit järjest istumist paneb kontoritöötaja tervise ohtu“, „Mida rohkem istud, seda suurem on risk surra terviseprobleemide tõttu“. Tunnustatud Mayo kliiniku meditsiiniprofessorile dr. James Levine’ile on omistatud kogunisti ütlemine: „Istumine on ohtlikum kui suitsetamine või langevarjuhüpped ning tapab enam inimesi kui HIV viirus.“

Teadusuuringud kinnitavad tõesti, et pikalt istumine ja sundasendid tõstavad krooniliste tervisehädade (lihaskonna probleemid, seljavaevused, südame-veresoonkonna haigused, diabeet, aga ka vaimse tervise häired) riski. Tööfüsioterapeudil on probleemide lahendamiseks lihtne retsept, mille põhilisteks märksõnadeks on „istu vähem, liigu rohkem, seisa püsti“. Kuidas seda teha?

Üheks kõige lihtsamaks lahenduseks on elektriliselt kõrgusreguleeritav töölaud. Istu/seisa-tüüpi lauad võimaldavad kõigest ühe nupuvajutusega päeva jooksul mitmeid kordi tööasendit muuta, mis aitab vältida sundasendeid ning hoida keha ja vaimu pika tööpäeva vältel värskena. Lahenduse võti ei ole muidugi laud ise, aga pakutavate võimaluste kasutamine ehk tööasendite vahetamine ja enese liigutamine. Vahet ei ole, kas seisad staatiliselt või istud staatiliselt, mitteliigutamine on ühtviisi halb – meie kehad on loodud liikuma. Alustada võiks tasapisi – täiesti piisav on alustuseks veerand töölaua taga veedetavast ajast seista ja liikuda ning järk-järgult seismise osakaalu suurendada – tööfüsioterapeudid ütlevad, et eesmärk võiks olla töötada pool tööpäeva seistes ja liikudes.

Kõhklused, kas võtta seisukõrgusele reguleeritavad lauad kasutusele või mitte, peaks hajutama fakt, et vägagi ergnoomikateadlikus Skandinaavias on juba ligi 90% töökohti varustatud kõrgusreguleeritavate laudadega. CDC poolt 2011. aastal läbi viidud uuringu tulemused näitasid, et 87% uuringus osalenutest tundsid end mugavamalt, 87% energilisemalt, 75% tervemalt, 71% fokuseeritumalt, 66% tulemuslikumalt, 62% õnnelikumalt ja 33% stressivabamalt peale seda kui nende töökohad sisustati istu/seisa-tüüpi laudadega.

Muide, seisuasendis töö tegemine ei ole sugugi viimase aastakümne leiutis – püsti töötamist harrastanud juba näiteks Leonardo da Vinci, Benjamin Franklin, Ernest Hemingway ja Winston Churchill.

Teine nipp on aktiivne istumine. Treenerid on juba kasutanud istumispalle aastaid keha sise- ja korsetilihaste ning tasakaalutunnetuse parandamiseks – pall on ümmargune ning sellel püsimiseks peab end pidevalt veidi pingutama ja liigutama. Kõige suuremat tööd teevad seejuures keha sisemised lihased, kõhu- ja seljalihased. Selline väike märkamatu liikumine kulutab kaloreid ja tõstab lihaste toonust, parandab rühti ja tasakaalutunnetust.

Hea uudis on see, et istumispalli põhimõte on kolinud ka uutesse töötooli mudelitesse. Erinevad tootjad nimetavad seda mehhanismi erinevalt, aga põhimõte on neil kõigil sama – sellistel töötoolid saab mugavalt võtta sisse mistahes asendi, sest tooli iste liigub kasutajaga kaasa – lisaks traditsioonilise töötooli ette-taha liikumisele liiguvad sellised istmed kasutajaga koos ka küljelt küljele.

Nö lihtsa trenni õhinas ei tohiks siiski unustada siiski päriselt liikumist. Aktiivselt liikuda ei ole tegelikult üldse nii keeruline kui ette kujutatakse. On hulk väga lihtsaid viise natuke rohkem füüsilist tegevust oma päevadesse planeerida:

– mine trepist selmet korruste vahel liftiga liikuda;
– jaluta kolleegi juurde ja räägi temaga näost näkku selmet e-kiri saata;
– ära söö lõunat oma töölaua taga, vaid võta ette lühike jalutuskäik naabermajas asuvasse lõunarestorani;
– tee kõnnikoosolek ehk ühenda koosolek jalutuskäiguga vabas õhus.

Kuigi töötaja ei saa omale ergonoomilist kontoritooli nõuda, võiks selle pakkumine olla iga tööandja huvides. Ergonoomiline töökoht kasvatab kogu organisatsiooni tulemuslikkust: õnnelikud ja terved töötajad on tulemuslikumad ja aitavad organisatsioonil eesmärke saavutada.

Tulemuslike töökohtade sisustuslahendusi küsige Thulema salongist.

 

Artikkel ilmus Äripäeva lisas “Ärikinnisvara ja -haldus” veebruaris 2019